Sledování streamovacích služeb je nejčastějším způsobem konzumace televizního obsahu ve Spojených státech. Stalo se tak poprvé v historii.

V červenci streamování těsně porazilo sledování tradiční kabelové televize, zatímco terestrická televize za ním zaostává již delší dobu. Služby jako Netflix, Hulu nebo Amazon Prime v červenci dosáhly 34,8 procentního podílu na sledovanosti televizního obsahu, zatímco kabelové televize měly podíl 34,4 procenta a klasické terestrické vysílání 21,6 procenta. Vyplývá to z průzkumu společnosti Nielsen. Je to vůbec poprvé, co se streamovací služby staly nejsledovanější televizní platformou v USA.

„Zatímco celkový čas strávený sledováním televize se letos v červenci podobal datům z června 2022 i července 2021, změny v podílech jednotlivých vysílacích platforem rok od roku naznačují, jak se chování televizních diváků mění,“ podotkl Nielsen. Z celkového 34,8 procentního podílu streamovacích služeb na červencové sledovanosti televizních služeb připadalo osm procentních bodů na službu Netflix. Výrazně se na tom podepsala popularita seriálu Stranger Things, ale nejsledovanějším seriálem Netflixu v posledním červencovém týdnu byl Virgin River. Následoval YouTube s podílem 7,3 procenta, Hulu (3,6 procenta), Amazon Prime Video (3 procenta), Disney+ (1,8 procenta) a HBO Max (1 procento).

Vývoj podílu jednotlivých televizních a video platformem v USA za poslední rok (Zdroj: The Nielsen Company US)

Velký pokles zaznamenal sport

Podíl kabelové televize na celkové sledovanosti televizních platforem v červenci meziměsíčně klesl o 0,7 procentního bodu a meziročně o 3,3 procentního bodu. Z hlediska typu obsahu nejvíce klesal zájem o sport. Meziměsíčně z června na červenec zaznamenaly sportovní přenosy v USA pokles sledovanosti o 15,4 procenta, meziročně dokonce o 34 procent. K tomu je ale třeba dodat, že loni v červenci začínaly Letní olympijské hry v Pekingu, které ke sledování sportu přitáhly i diváky, jimž je jinak sledování sportovních přenosů cizí. Naopak tradiční play off NHL a NBA udržely u obrazovek skalní fanoušky sportu.

Nielsen v rámci svého průzkumu The Gauge monitoruje sledovanost šesti hlavních streamovacích služeb v USA (Amazon Prime Video, Apple TV+, Disney+, HBO Max, Hulu a Netflix), kabelových společností Comcast, Charter, Dish Network, Verizon FiOS, Optimum/Suddenlink, Atlantic Broadband a Sparkling, místního terestrického vysílání společností Nexstar Media Group, Sinclair Broadcast Group, Grey Television, Tegna, EW Scripps a národních provozovatelů ABC, NBC, CBS a Fox. Průzkumu se účastní diváci zahrnutí do televizního a streamovacího panelu společnosti Nielsen starší dvou let. Stejná společnost měří televizní sledovanost i v České republice.

Vývoj podílu jednotlivých streamovacích platforem na denní sledovanosti ve Spojených státech za poslední rok (Zdroj: The Nielsen Company US)

Disney+ ve Státech klesá, Netflix stoupá

Nárůst využívání streamovacích služeb dokládá i objem dat, který byl při jejich využívání v USA během července využit. Meziročně stoupl o rekordních 23 procent. A jaký obsah byl na streamovacích službách ve Spojených státech nejpopulárnější? Na Netflixu zmiňované seriály Stranger Things a Virgin River, na Hulu seriál Jen vraždy v budově (Only Murders in the Building) a The Bear, na Amazon Prime Video seriály Banda (The Boys) a Na seznamu smrti (The Terminal List). První desítku nejvíce streamovaných seriálů a filmů obsadil takřka celou Netflix, který kromě seriálů bodoval i filmy The Grey Man, který se natáčel v Praze, a Resident Evil. Do první desítky se probojoval i seriál Alone na Hulu a seriál Banda na Amazon Prime Video.

Nutno dodat, že poměrně silný podíl měli v červenci i „ostatní“ vysílací platformy, mezi které Nielsen započítává například online hry. U nich byl nárůst vzhledem k prázdninovým měsícům v USA očekávaný. U streamovacích služeb je ještě zajímavý meziměsíční výsledek Disney+, jehož podíl klesl o 0,2 procentního bodu. Hlavní vyzyvatel Netflixu má v USA stále poměrně malý podíl, zhruba čtvrtinový oproti svému konkurentovi. To podíl služby HBO Max, která je do průzkumu Nielsenu zařazena od dubna letošního roku, se drží stabilně zhruba na jednom procentu.