Další dvě tematické televizní stanice by chtěla ještě v letošním roce spustit mediální skupina A11, která loni získala většinový podíl v provozovateli Regionálnítelevize.cz, přejmenovala ji na Náš Region TV a od 27. dubna s ní vstoupí do celoplošného DVB-T2 pod názvem A11.

Zaměření zamýšlených dvou televizních kanálů zatím není známé. A11 se ale pokusí využít synergii s dalšími svými médii, mezi nimiž jsou bezplatně distribuované týdeníky Náš Region, časopisy Mladý svět, Sorry, Kutilství, Ze zdravotnictví, Medicína, Profi HR a další. Nelze vyloučit ani vznik čistě zpravodajské a publicistické televize zaměřené na regionální zpravodajství v duchu původního projektu Regionálnítelevize.cz/Náš Region TV, která by dodávala zpravodajské bloky pro mateřskou plnoformátovou televizi A11. Větší počet televizních programů by skupině A11 umožnil vytěžit maximum z vysílacích práv k akvizičním pořadům, jak to činí televizní skupiny Nova a FTV Prima, které ty samé filmy vysílají mnohdy jen s několikahodinovým odstupem na různých tematických kanálech.

Více programů se A11 vyplatí, budou ale hodně reprízovat

A11 zatím prozradila, že od Netflixu nakoupila práva k seriálu Narcos, který u nás poprvé uvedla před časem Prima s českým dabingem. Ředitel a zakladatel mediální skupiny A11 Aleš Zavoral také zmínil francouzské detektivní seriály, ovšem bez konkrétní specifikace. Pokud by šlo o produkci Netflixu, mezi nejpopulárnější detektivní seriály z Francie patří Lupin. Největší prostor ve vysílání A11 i zamýšlených dvou dalších kanálů a zabere vlastní obsah, ať již půjde o zpravodajství, publicistiku nebo zábavu. A11 by tak mohla fungovat podobně jako skupina Barrandov, která si mezi jednotlivými kanály přesouvá pořady z vlastního archivu a udržuje si konstantní podíl na trhu mezi 3,5 a 5 procenty publika staršího 15 let, což generuje dostatečný příjem z prodeje reklamních časů, aby byla tato skupina zisková.

Start dalších dvou programů A11 bude do značné míry záviset na úspěchu první stanice, která odstartuje 27. dubna. Mediální skupina chce okolo uvedení své první televize na trh vytvořit mediální kampaň a vypouštět informace o nových tvářích a pořadech postupně, aby udržela stálou pozornost novinářů i budoucích diváků. Pro další dvě stanice by mohla využít rovněž kapacitu celoplošného multiplexu 23, v němž České Radiokomunikace drží dvě předpřipravené programové pozice Test-1 a Test-4, které mají diváci už naladěné a nemuseli by tak kvůli startu nových stanic přelaďovat televizory. Každá další televizní stanice by provozovatele vyšla na nákladech levněji než provoz původního jednoho kanálu. A to ať už z hlediska programu, tak i distribuce signálu. Zároveň by se jimi ale znásobil reklamní prostor pro klienty.

Náš Region TV vstoupí do DVB-T2 jako A11 Nová televize odstartuje 27. dubna

Odstartuje na základě vlastní licence, nebo registrace?

Stejnou strategii volily v podstatě všechny komerční televizní skupiny v Česku, ať už jde o velké televize typu Nova a Prima nebo menší hráče jako je Barrandov nebo Óčko. Vlastní tematický archivní „klon“ má ale i křesťanská TV Noe, která tak může častěji oslovovat své dárce a sponzory (TV Noe nevysílá reklamu). Jestliže z obchodního hlediska je vytváření tematických klonů hlavního kanálu výhodné, u diváků je to trochu horší: tím, že se televize snaží dokola reprízovat již natočené pořady nebo zakoupenou akvizici, vzniká dojem, že „v televizi nic nedávají“. Premiérové pořady se totiž soustředí především na hlavní kanály, zatímco ty tematické jsou do značné míry reprízové a archivní, i když to neplatí ve všech případech.

Start hlavního kanálu A11 bude kuriózní v tom, že stanice patrně do tohoto data nestihne získat licenci pro celoplošné pozemní digitální televizní vysílání. V současné době vysílá na základě satelitní licence programu Náš Region TV a chystá se po Velikonocích požádat o její změnu na program A11. Na základě této licence pak bude několik měsíců vysílat v multiplexu 23 jako program převzatý ze satelitu (na základě registrace u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání). Během této doby pak mediální skupina A11 požádá vysílací radu o vydání samostatné licence pro celoplošné zemské digitální televizní vysílání.