Poslední aktualizace Radia.cz dovolila využít aplikaci ve voze přes systém Android Auto nebo Apple Carplay. Podívejme se, co nabízí a jak pracuje i když Android Auto zatím zrovna vzorem kompatibility není.

Společnost Impression Media oznámila, že si zmiňovanou aktualizaci Radia.cz během týdne od spuštění stáhlo více než 15.000 uživatelů a že je také první v Česku, kterou můžete ve svém automobilu tímto způsobem využívat. Pochopitelně pokud je kompatibilní s jedním z uvedených systémů. My jsme Radia.cz vyzkoušeli v automobilu Suzuki Vitara, ročník 2015.

Kompatibilní vůz je ale jen jednou částí problému. Druhou je mobil a tady jsme poměrně dlouho naráželi, a to i u hodně drahých telefonů. Článek se bude věnovat právě těmto aspektům a nikoli tomu, zda je vaše internetové připojení ve voze stabilní a tudíž funkční a aplikace tak jde využívat za jízdy. To je na zcela jiný článek. Zde se tedy zaměříme na spolupráci obou zařízení a aplikací a jejich chování při krátkém zkoušení v automobilu. Podíváme se také na možnosti, které, při srovnání s provozem pouze v mobilu, aplikace v autě nabízí.

A než k tomu přejdeme, ještě krátce o Impression Media: jejím záměrem prý bylo přinést poslech oblíbených rozhlasových stanic do automobilu bez ohledu na to, zda je k dispozici rozhlasový signál, ať už analogový nebo digitální (DAB), ať už stanice vysílá v tomto prostředí nebo nějakém jiném, tedy typicky jen na internetu. A společnost se také chlubí tím, že – citujeme – „…pokud si vysílání v aplikaci přepnete do HD, poslechnete si ho ve vyšší kvalitě než při poslechu z autorádia.“

Základní domovská obrazovka Suzuki Vitara s Android Auto.Ve čtverci vpravo dole se tak zobrazuje telefon připojený kabelem, vyžadováno ale také bylo napojení přes Bluetooth. Tohle však bude nejspíše individuální.

Co potřebujete

Něco už bylo řečeno: kompatibilní telefon s mobilním datovým připojením a automobil kompatibilní s Android Auto. Nic z toho není triviální, to druhé pochopitelně méně. Tisková zpráva sice říká, že – citujeme – „Systémy Android Auto a Carplay jsou součástí mobilních telefonů, musí je ale samozřejmě podporovat i dané auto.“ Tohle ale není tak úplně pravda. Aplikaci si někdy musíte do mobilu stáhnout, jindy se – po jejím vyhledání v tržišti aplikací Googlu – dozvíte, že ji v mobilu už máte i když ve vašem seznamu aplikací třeba zcela chybí (záleží i na verzi o. s.). To byl případ našeho posledního testu přes Samsung S20 FE 5G (Android 12) a tady Google Store vypsal, že aplikaci stačí jen aktivovat. Ať už to v praxi u vás bude jak chce, a situace se stále mění, jestliže vlastníte kompatibilní mobil, tohle je určitě ta jednodušší část.

Třetí a čtvrtou věcí, kterou potřebujete, je vzájemná komunikace mezi mobilem a vozem, což u Suzuki Vitara znamenalo nutnost přímého propojení USB kabelem plus napojení přes Bluetooth na kterém systém Android Auto trval. Poslední věcí byl aktivní mobilní datový tarif o němž tvůrce aplikace Radia.cz říká, že by měl být „přiměřený“. Ohlašuje sice, že stačí 3G, ale dnes už jde hlavně o 4G/LTE nebo dokonce 5G a i to jsme díky zmiňovanému mobilu Samsung vyzkoušeli. Audio je na data pochopitelně nesrovnatelně méně náročné než video, takže v tom asi dnes problém nebude. Pokud tedy vůbec budou nějaká širokopásmovější data k dispozici a neskončíte typicky u GSM Edge, což se stále stává.

Samotný přenos dat, muziky, mluveného slova, atd. pak u Radia.cz (podle jejich prohlášení) obstarává formát AAC, což šetří objem i data. A může nabídnout i slušnou kvalitu. Ostatně v AAC, byť poněkud vylepšeném, vysílá i DAB.

Možnosti a vlastnosti

Audio služba, podle provozovatele, nabízí asi sto různých stanic, do kterých se mohou uživatele zaposlouchat, ať už jsou kdekoliv a mohou si je také – po přihlášení – umístit mezi oblíbené položky. My jsme vyzkoušeli jak verzi s přihlášením tak bez ní (více fotogalerie). Majitel aplikace ještě hovoří o tom, že je možné ji také přidat do tzv. widgetů, poslouchat přes Chromecast či Airplay, a využít funkce zvané Večerka, což je to, čemu se u rozhlasových přijímačů jednoduše říká Spánek či Sleep, nebo také „usínání při rádiu“. Nezvykle pojmenovaná, ale obecně známá funkce dělá totéž, takže se poslech po nastavené době sám od sebe vypne. Další funkcí je možnost přidat si do seznamu rádií váš vlastní stream oblíbené stanice, která v nabídce Radia.cz chybí.

Tolik úvodem, jak aplikace vypadá při využití v mobilu vidíte ve fotogalerii výše, po napojení na Android Auto se design změní a vidíte ho – ve voze Suzuki Vitara – v další fotogalerii. Podstatně horší je pak zde to, že se omezí některé funkce a z nabídky tak zmizely zejména „oblíbené položky“, což je věc, která by se ve voze skutečně hodila.

Druhou hodně nepříjemnou vlastností, která upoutala na první pohled bylo to, že jakmile jsme si vybrali stanici ze seznamu (klepli na ní), nespustila se. Pouze se zobrazila a bylo ještě nutné ťuknout na tlačítko Play. Tohle je samozřejmě jasná chyba, která za jízdy může být až nebezpečná.

Radia.cz v Suzuki Vitara

Že je Vitara z roku 2015 skvělým vozem o tom netřeba polemizovat (takové se nyní nedělají…). Už jen čtyřkolka na tlačítko, což je jediné správné řešení, stojí za to! Pokud tedy nemáte naprostou klasiku s mezinápravovým diferenciálem, jakou mělo mé někdejší Subaru Legacy z roku 2002, samozřejmě se skly bez rámu!

Prostředí Android Auto, které je tu poněkud nestálé (to ale i u mladších aut) startuje do jednoho ze čtyř základních čtverců do kterých je rozdělena domovská obrazovka vozu (viz foto). Ve Vitaře, ale zprávy jsou i odjinud, někdy pracuje bezvadně a jindy si postaví hlavu i přesto, že prostředí je na trhu už skoro deset let. Jak ale bylo řečeno, nejde pouze o kompatibilní automobil, ale také o telefon a ostatně i jeho verzi operačního systému Android. I když jste si v minulosti například mohli číst, že v Android 12 už Android Auto vůbec nebude, aplikace zde byla i když ukrytá, jakoby byla součástí operačního systému (v seznamu aplikací chyběla). Stačilo ji tak jen aktivovat (viz výše).

Snímky, které vidíte ve fotogalerii jsme přefotili přímo z Vitary vybavené rozměrným pevně zabudovaným a hodně se lesknoucím dotykovým displejem. Aplikace Radia.cz se po kabelovém propojení s mobilem ve voze (vyžadováno i Bluetooth) ovládá jednak přes tento displej a jednak hlasem, pochopitelně v angličtině a dalších světových jazycích, protože čeština ani slovenština tu není. Ovládání hlasem je nicméně přesně takové, jaké byste asi čekali (autor rozhodně). Někdy i velmi jasné vyslovení velmi jednoduchých slov vede ke kuriózním výsledkům a na tuto cestu se v praxi příliš spoléhat nedá. To bylo ostatně vidět i při krátkém zkoušení a třeba i snaze o přečtení v průběhu jízdy došlé textové zprávy.

Vedle výše uvedených méně příjemných vlastností jsme narazili i na to, že ikonka „radiocz“ nevedla přímo do aplikace, tj. na seznam stanic, ale na jakousi přechodnou nabídku. Škoda i výše zmiňované nutnosti vybranou stanici spouštět nadvakrát.

Velmi nevhodně je rovněž umístěna ikona signálu datového přenosu a druhu připojení. Snad každý má totiž tendenci tuto informaci hledat na horním okraji displeje vozu, což je místo, kde jsou ikony umístěny i u mobilu. Tady ji posunuli vpravo dolů, což je naprostý nesmysl.

Takovéto jiné menu pro výběr stanic se opět objevilo zcela náhle v neděli večer před zveřejněním článku.

Jak také vidíte ze snímků níže, Radia.cz nabídnou u stanic jen tři položky menu: Domů, Dle stylu a Abecedně. Tohle je asi největší zklamání a jak bylo řečeno „Oblíbené“ by se hodily a nejen ty!

Ideální tak za současného stavu věcí je, vybrat si a pustit stanici před tím, než se rozjedete a pak si případně kanál měnit mezi položkami rovnou zobrazenými na displeji. Bližší výběr, klasické vyhledávání, je za jízdy náročné a doporučit se nedá.

Tady by ovšem pomohla jednoduchá věc: vedle oblíbených položek sem zavést i naposledy poslouchané stanice a zprůhlednit i některé další věci.

Jaká jsou Radia.cz v autě? Rezervy jsou jasné…

Aplikace v prostředí Android Auto pracovala, ale tady jde i o to, aby se vůbec spustilo prostředí jako takové, což ve Vitaře neplatilo vždy. Pokud ale Android Auto naběhlo, aplikace už ve voze fungovala a byla tak slušně použitelná; za výše uvedených omezení a při zmiňovaných změnách na vysloveně poslední chvíli.

To, že se problematicky ovládá je asi zřejmé stejně, jako že chybí funkce, které by tu evidentně měly být a které jsou navíc i potřebné pro bezpečnější ovládání za jízdy. Poslední úprava však něco vylepšila (jsou tu najednou Oblíbené). Nicméně odstranění dvojího spuštění rozhlasové stanice by hodně pomohlo stejně, jako třeba záložka s poslední poslouchanou stanicí (stanicemi).

P. S.: jak vidíte, článek musel být na poslední chvíli upraven. Nedivte se prosím některým rozporům. Aktualizace (zřejmě) aplikace Radia.cz pro Android Auto se objevila doslova chvíli před zveřejněním.