Sci-fi jako žánr je poměrně náročný na zpracování. Vytvořit poutavý příběh, zasadit jej do atraktivního světa a scény opatřit nadpřirozenými efekty, které jsou dostatečně uvěřitelné, je poměrně nelehký úkol. Na každý dobrý sci-fi film je (minimálně) deset špatných. V českém prostředí bude tento poměr ještě mnohem horší. Proto je nový tuzemský film Bod obnovy poměrně příjemným překvapením. Čím zaujal v kontextu žánru i české kinematografie?

Rok 2041, kdy (téměř) není možné umřít

Příběh nás nezavede na vzdálenou planetu, ani do vesmíru. Zůstaneme na Zemi, s největší pravděpodobností také přímo v Česku – i když tato informace, tuším, nebyla přímo řečena. Přesuneme se nicméně do roku 2041, kdy mezi mnoha technickými vymoženostmi jedna s přehledem vyčnívá. V této době si totiž můžete digitálně zálohovat svou osobnost. A v případě nehody či nepřirozené smrti má tak každý občan možnost nechat se oživit.

To ale neznamená, že kriminální činnost klesá. Zločinci se akorát museli stát více vynalézavějšími, aby vás skutečně zabili. Pokud své oběti například drží tak dlouho, aby se nestihly zálohovat v požadovaném časovém úseku, dotyční zemřou. Obzvláště překvapení jsou pak kriminalisté, když najdou dvě těla, která měla mít platný Bod obnovy, ale jejich záloha byla smazána. Jeden ze zabitých je navíc výzkumný pracovník ze samotného institutu Bodu obnovy. Kdo stojí za touto dokonalou vraždou? A co bylo jeho motivem?

Akta X zkombinovaná s Kriminálkou Anděl

Už z příběhu je zřejmé, že se scénáristé opřeli o český velmi oblíbený žánr. Je jím žánr krimi, díky čemuž dostáváme Akta X zkombinovaná s Kriminálkou Anděl. Tato kombinace ale funguje velice dobře a oba žánry navzájem obohacuje a směřuje správným směrem. Z pohledu sci-fi je princip technologie Bodu obnovy skutečně zajímavý, ačkoliv není dostatečně vysvětlený. Než aby autoři zabíhali do zbytečných technických specifik, věnují radši čas rozvíjení příběhu. Nejednou se nám ale naskytne pohled na samotný proces oživení člověka. V kombinaci s mnoha fungujícími a kvalitně zpracovanými vychytávkami budoucnosti může být ale každý fanoušek sci-fi uspokojený.

Z pohledu žánru krimi dostáváme napínavý příběh, plný akce, ale i analýz, honiček a potenciálních pachatelů. Zajímavá je také práce se smrtí. Samotný princip Bodu obnovy totiž scénáristům nabízí hned několik možných „kliček“, se kterými můžou pracovat. Když je totiž někdo zavražděn a má platný Bod obnovy, neznamená to, že zemře. Co když ale platnou zálohu nemá? Zároveň když někoho zabijeme, ale dotyčný má Bod obnovy a přežije, jsme vrazi? Autoři se těchto otázek a možností v žádném případě nebojí a využívají je naplno, díky čemuž diváky udržují v neustálém napětí a momentu překvapení. Nečekané zvraty nás čekají v průběhu celého filmu, stejně jako v samotném závěru.

Herci, kteří nepřehrávají

Kromě příběhu a kvalitně zpracovaných žánrových prvků je nutné zmínit také herectví. Jednotliví herci (Andrea Mohylová, Matěj Hádek, Milan Ondrík, Václav Neužil ml., Karel Dobrý a další) dokázali své postavy ztvárnit skutečně věrně. Působivou mimikou a gestikou ve vás vyvolají přesně ty emoce, které máte cítit. Ať už je to nejistota, nedůvěra nebo napětí. Co na všech hercích oceňuji je naprostá přirozenost, s jakou hrají a jakou jejich postavy působí. Což je pro mě u české kinematografie, a především u českého sci-fi, příjemná změna oproti běžnému přehrávání, kterého se herci často dopouští.

V kombinaci s napínavou a vhodně vybranou hudbou, která perfektně podtrhává dané pasáže ve filmu, je tak Bod obnovy skutečně zajímavým a kvalitně zpracovaným českým sci-fi, které si zaslouží více pozornosti, než které se mu dostává.

HODNOCENÍ REDAKCE: 75 %