UVNITŘ MAPY POKRYTÍ – Oblíbená lidovková televize změnila distribuční strategii, největší tuzemská satelitní služba ji zakódovala a zpoplatnila. Stejný krok plánuje Šlágr TV také u internetového vysílání.

Desítky seniorů denně volají servisním technikům, kteří jim před časem instalovali satelitní službu Skylink. Z obrazovky jim totiž zmizela oblíbená Šlágr TV, televize zaměřená na české a slovenské lidové písně a podobné žánry. Její provozovatel, společnost Česká Muzika, se se Skylinkem dohodl na nové distribuční strategii, která spočívá v zakódování Šlágr TV a jejím zařazení do placených kanálů. „Dohoda se Skylinkem, jako dominantním satelitním operátorem, je začátek nové distribuční strategie. Ta má za cíl jednak ustálit Šlágr v nabídkách všech operátorů a nabídnout vysílání těchto stanic ve vysoké obrazové kvalitě HD. Ta by měla být všem operátorům dostupná zhruba od poloviny roku,“ uvedla stanice v oficiální tiskové zprávě.

Pokrytí multiplexu 3, v němž lze zdarma naladit vysílání Šlágr TV ve standardu DVB-T (Zdroj: CRA)

Pokrytí Regionální sítě 8, v níž lze zdarma naladit vysílání Šlágr 2 ve standardu DVB-T (Zdroj: CRA)

Pokrytí Přechodové sítě 12, v níž lze zdarma naladit vysílání Šlágr TV a Šlágr 2 ve standardu DVB-T2 (Zdroj: CRA)

Pokrytí multiplexu 23, v němž lze zdarma naladit vysílání Šlágr TV a Šlágr 2 ve standardu DVB-T2 (Zdroj: CRA)

Šlágr TV už za Servisní poplatek neuvidíte

Starší diváci se ale o změně dopředu většinou nedozvěděli, a tak je absence oblíbených programů nemile překvapila. „Volají mi senioři, kteří stále mají distribuci programů přes satelitní Skylink (119 Kč měsíčně za to samé, co je v DVB-T2 zadarmo), proč jim už několik dní nehraje Šlágr TV,“ postěžoval si ve facebookové skupině „Česko přechází na DVB-T2“ prodejce televizní techniky David Rácz z Mrákova na Domažlicku. „Desetitisíce televizních diváků sledují nepochopitelně tuzemské programy přes satelitní Skylink s balíčkem Standard, kde platí za sledování týchž programů, které mají v DVB-T a DVB-T2 zadarmo. Drtivá většina těchto diváků jsou senioři, kteří nepoznají rozdíl mezi SD a HD (často vídám propojené SAT receivery Scart kabelem),“ dodává.

Skylink nově nabízí Šlágr TV už pouze zakódovaně, takže k jeho příjmu je nutná karta a divák musí platit minimálně Servisní poplatek (dosud Šlágr TV vysílal na pozici Skylinku volně, k jeho příjmu tedy nebyla nutná dekódovací karta). Ve standardním rozlišení ale tato televize zůstává nadále dostupná volně zdarma v pozemním vysílání, a to jak ve standardu DVB-T, tak v novém DVB-T2. Česká Muzika zároveň se zakódováním svých programů u Skylinku slibuje vznik nových televizních stanic zaměřených na užší žánrové skupiny. Ty však budou opět zpoplatněné a dostupné pouze v tematických balíčcích poskytovatelů satelitní, kabelové a IP televize. „Stanice Šlágru jsou ze 70 % tvořeny naším vlastním unikátním obsahem, který každodenně pracně vyrábíme. Nyní máme za cíl efektivně doručit náš obsah i s přidanými hodnotami pro diváka. Šlágr je pro své diváky ikona a velká spousta z nich to uvítá všemi deseti. O tom jsem přesvědčen,“ věří zakladatel, jednatel a jeden z moderátorů Šlágr TV Karel Peterka.

První český e-shop v hybridním vysílání HbbTV spustí televize Šlágr. Nabídne v něm CD a DVD

Zmizí i bezplatné klipy a vysílání na internetu

Šlágr v minulosti zkoušel volně šířit několik úzce tematicky zaměřených programů, např. Country no. 1 nebo TV Písnička, ale později jejich vysílání ukončil nebo zakódoval. Nakonec se jeho programová nabídka ustálila na dvou televizních stanicích: Šlágr TV a Šlágr 2. Obě je možné naladit prostřednictvím DVB-T2 v celoplošné Přechodové síti 12 nebo v multiplexu 23, který je aktuálně dostupný v Praze, Středočeském a Jihočeském kraji. Prostřednictvím DVB-T vysílá stanice Šlágr TV v celoplošném multiplexu 3 a Šlágr 2 v Regionální síti 8, která pokrývá signálem všechna krajská města a jejich okolí (dostupná je zhruba pro 60 procent populace). Pozemní vysílání přináší Šlágru největší sledovanost a umožňuje mu prodávat reklamní časy jako velké televize typu Nova nebo Prima.

Oba programy je možné živě sledovat také na internetu, a to přímo na webu provozovatele www.slagrtv.cz nebo formou hudebních klipů na YouTube dalších platformách. Tomu by však měl být brzy konec. „Změna strategie se též dotkne i distribuce v onlinovém prostředí. Většina tvorby vysílaná na stanicích Šlágr Group je veřejně zpřístupněna do streamovacích platforem jako jsou YouTube, Spotify, Apple Music, Google Play nebo Deezer. Na digitálních platformách má již nyní více jak milion přehrání a streamů měsíčně a nejsilnějšími online diváckými skupinami jsou lidé ve věku 35 až 44 let (19,4%) a 45 až 54 let (17,5%),“ uvedli zástupci společnosti Česká Muzika bez bližšího upřesnění, jakým způsobem bude sledování Šlágr TV a Šlágr 2 na internetu zpoplatněno.