UVNITŘ PREZENTACE – Zdvojnásobení trhu se streamovacími službami v České republice a na Slovensku do roku 2027 očekávají vedoucí manažeři mediální skupiny CME, do které patří česká televize Nova a slovenská Markíza. Jestliže nyní využívá některou ze streamovacích služeb čtvrtina českých domácností a v průměru jde o 1,5 služby na domácnost, za čtyři roky by mělo jít o každou druhou domácnost, která bude využívat v průměru dvě placené streamovací služby.

S predikcí vývoje trhu streamovacích služeb seznámili novináře na čtvrtečním kulatém stolu v sídle vedení CME generální ředitel společnosti Didier Stoessel a jeho zástupce Dušan Švalek (psali jsme zde). Podle jejich slov stále platí ambiciózní plán získat pro Voyo na českém a slovenském trhu do roku 2025 milion předplatitelů. Nyní jich je něco přes 500 tisíc a celkový počet předplatitelů placených streamovacích služeb v Česku se odhaduje na 2,5 milionu (na Slovensku 600 tisíc), za čtyři roky by jich ale měly být v Česku čtyři miliony a na Slovensku dva miliony. Voyo má ambici udržet si pozici nejsilnější lokální služby vedle globálního Netflixu, jemuž se v počtu předplatitelů začíná blížit a šlape mu na paty i co se týče spontánní znalosti značky.

Voyo je sledované jako tradiční TV CME zveřejnilo zajímavé statistiky

Voyo je u Slováků známější než Netflix

Na Slovensku je dokonce Voyo již známější než Netflix a další služby následují s velkým odstupem (třetí nejznámější značkou v Česku i na Slovensku je HBO Max, čtvrtou Disney+, pátou YouTube Premium a teprve na šestém místě jsou konkurenti Prima+ a Joj Play). Nejsilnější zbraní Voya je původní lokální obsah, ať již rozhodnutí přesunout populární seriál Ordinace v růžové zahradě 2 od září 2021 z hlavního kanálu Novy výhradně na Voyo, či výroba původních minisérií a dalších pořadů pouze pro tuto platformu. Právě původní tvorba Voyo Originál je tahounem zájmu o tuto placenou videotéku. Jestliže v roce 2020, před velkým změnami na Voyo, vyráběla Nova 18 prémiových lokálních titulů ročně, letos jich bude již 70. Slovenská Markíza zvýšila produkci z 15 titulů v roce 2020 na letošních 36.

V míře produkce přímo pro Voyo se Nova blíží skandinávské službě Viaplay, kterou se nechá výrazně inspirovat. Viaplay má na skandinávském trhu velmi silné postavení a v počtu předplatitelů je těsně za Netflixem. Podle predikce společnosti Ampere, již CME prezentovala na kulatém stole, by však Viaplay měla již na přelomu let 2024 a 2025 konkurenční Netflix v počtu předplatitelů předhonit a v roce 2027 by už měl být rozdíl mezi těmito dvěma službami poměrně velký. Český a slovenský trh, které zatím nejsou tolik saturované streamovacímu službami jako západní Evropa nebo USA, čeká podle CME v následujících čtyřech letech strmý růst, zatímco na Západě už streamovací platformy porostou jen pozvolna.

Kulatý stůl CME o streamova… by Jan.Potucek

Živé vysílání dodává pořadům jen dvě třetiny sledovanosti

Nově nahrává, že svoje Voyo využívá jako archiv televizních pořadů bez nutnosti zhlédnout reklamu a některé pořady v něm nabízí v předpremiéře dříve než na televizní obrazovce. Díky tomu sledovanost jednotlivých pořadů na Voyo tvoří nemalou část celkové sledovanosti konkrétních titulů. Jak uvedl Didier Stoessel, živá sledovanost pořadů na lineárních kanálech tvoří zhruba dvě třetiny celkové sledovanosti. Třetina připadá na zpětné zhlédnutí pomocí TimeShift, na placeném Voyo a bezplatné službě Nova.cz, kde jsou pořady po omezenou dobu k dispozici společně s reklamou. Konkrétně u seriálu Zlatá labuť vychází 66 procent sledovanosti na živé vysílání, 15 procent na zpětné zhlédnutí a 18 procent na Voyo, u seriálu Jedna rodina to je 69 procent u živého vysílání, 15 procent u zpětného zhlédnutí a 16 procent u Voyo.

CME si dokonce nechalo přepočítat čas strávený uživateli u Voyo na podíl na sledovanosti podobný elektronicky měřeným lineárním televizním kanálům a vyšlo mu, že Voyo je v podílu na sledovanosti čtvrté hned za hlavními kanály TV Nova, ČT 1 a Prima. Těsně za ním je kanál Nova Cinema, který běžně dosahuje podílu okolo pěti procent na cílové skupině diváků ve věku 15 až 54 let. Skupina na číslech demonstruje sílu streamovací platformy, nikoli zájem doplnit Voyo o reklamu. S tím CME podle Stoessela nepočítá, i když velké globální streamovací služby tarify s reklamou zavádějí (byť na českém trhu se zatím Netflix, HBO Max nebo Disney+ s reklamou pořídit nedají).

Češi sledují Voyo průměrně dvě hodiny denně

Zajímavé je, že ačkoli Voyo zaujímá ve sledovanosti a trávení času u diváků podobnou pozici jako standardní lineární televizní kanály, na celkovém podílu skupiny Nova se to nijak neprojevuje. „Voyo nekanibalizuje lineární kanály Novy,“ prohlásil Stoessel a doložil to čísly za první čtvrtletí, kdy letos skupina Nova dosáhla průměrného celodenního podílu 33,5 procenta, zatímco loni 32,5 procenta, a Markíza letos 28,6 procenta, zatímco loni 23,7 procenta (Markíza je v trochu jiném postavení než Nova, protože na Slovensku nefunguje jako free-to-air stanice, je dostupná pouze v placených platformách, včetně terestrického vysílání). Sledovanost lineárních kanálů se drží i přes to, že uživatelé Voya tráví u této služby v průměru 13,5 hodiny týdně (v Česku) či 13 hodin týdně (na Slovensku). Pravidelné využívání služby každý týden deklaruje 89 procent uživatelů na českém a 82 procent na slovenském trhu.

Jinými slovy, průměrný předplatitel služby Voyo tráví u této videotéky zhruba dvě hodiny denně. U klasického televizního vysílání pak Češi vydrží v průměru přes tři hodiny denně, jak nedávno zveřejnila agentura Atmedia Czech. Didier Stoessel podotkl, že celková konzumace video obsahu u českých a slovenských uživatelů neklesá, ale spíše naopak, protože využívají různé cesty, jak se k němu dostat. Celková doba strávená u video obsahu tak nadále stoupá a tento trend by se neměl zásadně měnit.

Úvodní foto a galerie: Václav Udatný