FTV Prima získala licenci pro svůj dvanáctý program, který patrně zamíří do celoplošného multiplexu 22. V něm už skupina šíří osm stanic, další má na Slovensku a dva programy ještě neodstartovaly.

Celkem 12 lineárně vysílajících televizních programů by měla mít od letošního roku skupina FTV Prima. K osmi stávajícím stanicím, které šíří v rámci celoplošného pozemního multiplexu 22 provozovaného Českými Radiokomunikacemi (Prima, Prima Cool, Prima Zoom, Prima love, Prima Krimi, Prima Max, CNN Prima News, Prima +1), programu Prima Plus na Slovensku, a stanicím Prima Max +1 a Prima Krimi +1, které sice mají licenci, ale ještě nezahájily vysílání, přibude archivní kanál Prima Star. Svým zaměřením se má nový program podobat existující Nově Gold nebo ČT 3, má tedy nabízet výběr toho nejlepšího z původní dramatické tvorby a zábavných pořadů z archivů FTV Prima. K čemu ale další archivní program, když FTV Prima svoje pořady pravidelně reprízuje na stávajících kanálech?

Předně je třeba říci, že přesné programové schéma Primy Star skupina teprve zveřejní na plánované tiskové konferenci. Na start programu má jeden rok, a vzhledem k reklamním sezónám se nedá předpokládat, že by s ním odstartovala ještě nyní na jaře. Pravděpodobnější je začátek podzimní sezóny, případně první čtvrtletí příštího roku. Letošní podzim je ale pravděpodobnější, a to hned z několika důvodů. Tím hlavním je totální vyprodanost reklamních časů na stávajících programech Primy. Skupina je v situaci, kdy nasmlouvala takový objem reklamy, že část plnění musí přemisťovat do videoreklamy na internetu. Na lineárních televizních stanicích zkrátka došel prostor a FTV Prima si nemůže dovolit porušit zákonné limity pro reklamu.

Český rozhlas chystá vlastní „ČT 3“. Digitální program pro seniory odstartuje na podzim

Malé náklady a relativně vysoká sledovanost

V takové situaci se jakýkoli nový program hodí. Především pak takový, u něhož nebudou příliš vysoké provozní náklady a nemusí se pro něj nakupovat drahá akvizice. Archivní kanál je jasnou volbou: pořady z vlastního archivu nic nestojí, diváci jsou na ně zvyklí a často je vyžadují. Je z čeho vybírat a vysílací práva jsou neomezená. A ačkoli nelze očekávat nějakou závratnou sledovanost, i podíl okolo jednoho procenta by se FTV Primě hodil. Vylepšila by si jím původní plán dosáhnout do jednoho roku od startu zpravodajského kanálu CNN Prima News podílu 1,5 procenta, i když ve skutečnosti se tato stanice pohybuje na polovině této hodnoty. CNN Prima News je nesmírně finančně náročný projekt, návratnost se bude počítat na roky. Jenže FTV Prima potřebuje další reklamní prostor nyní.

Prima Star je chytrým řešením, jak si „nevystřílet“ akvizici nakoupenou pro hlavní program Primy a jeho tematické kanály. FTV Prima má sice v záloze připravované programy Prima Max +1 a Prima Krimi +1, které již získaly vysílací licence a mají nabízet ten samý program jako Prima Max a Prima Krimi, jen časově o hodinu posunutý (stejně jako program Prima +1, který už vysílá), ale ty by zřejmě takovou „díru do světa“ neudělaly a v celkovém součtu by patrně nedosáhly takového podílu jako archivní kanál Prima Star s původní českou tvorbou. Nezapomínejme, že v archivech FTV Prima se skrývají takové perly jako Rodinná pouta, Nikdo není dokonalý, Jste to, co jíte, a řada dalších dnes již pozapomenutých pořadů, které svého času dosahovaly rekordní sledovanosti.

ČT 3 vysílá už rok, přechází od pilotního k řádnému provozu

Pozdrží Prima Star vysílání dalších časově posunutých stanic?

Připravit a vypustit do éteru archivní kanál není zase tak složité a jeho distribuce vyjde levněji než distribuce dvou časově posunutých programů. I když s nimi se v celoplošném multiplexu 22 dlouhodobě počítá a jsou tam pro ně připraveny programové pozice Test 1 a Test 2. Jednu z nich by nyní mohla obsadit Prima Star, a to již na sklonku letošního léta. Protože programy Primy jsou inzertně vyprodané nejen nyní, ale pomalu začínají být plné pro letošní podzim, což je tradičně hlavní reklamní sezóna v televizi. Letos bude navíc hodně posilněná spoty politických stran před říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny. Jednotlivé strany si vysílací časy pro svoje spoty blokují již nyní, takže je velmi pravděpodobné, že bez startu nového programu by byly stávající stanice FTV Primy na podzim opět beznadějně vyprodané.

Je to stejně paradox: v době analogového terestrického vysílání dosahovala televize Prima s jediným programem velmi podobného podílu na trhu jako dnes, kdy terestricky v České republice šíří osm programů. Má tedy výrazně větší prostor pro reklamu (dokonce více než osminásobný, protože reklamní limity se od dob analogového vysílání změnily ve prospěch provozovatelů vysílání), ale ani ten nyní nestačí. Možná tedy nebude stačit ani Prima Star a brzy se dočkáme dalších lineárně šířených kanálů, ať již očekávaných Prima Max +1 a Prima Krimi +1, nebo jiných low-cost stanic, jejichž hlavním cílem bude doručit potřebné GPR, kterých se FTV Primě v hlavní sezóně žalostně nedostává

Štítky