Kutilská televize Spektrum Home, která od 1. března vysílá volně v celoplošném pozemním multiplexu 23, má s Českými Radiokomunikacemi distribuční smlouvu na pět let.

Délku kontraktu v oficiální tiskové zprávě zveřejnil majitel CRA, investiční skupina Cordiant Digital Infrastructure. Multiplex 23, v němž Home Spektrum vysílá, má od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) kmitočtové příděly do roku 2030, tedy na dobu ještě o dva roky delší, než je uzavřená distribuční smlouva s provozovatelem Spektrum Home, společností AMC Networks International. CRA však usilují o prodloužení kmitočtových přídělů pro celoplošné sítě DVB-T2 za rok 2030. K tomu však bude třeba vyjednat podmínky na Světové radiokomunikační konferenci WRC-23, která se bude konat letos v listopadu a prosinci v Dubaji. Kmitočty pro terestrické televizní vysílání jsou zatím chráněny jen do roku 2030 a o spektrum jeví zájem i mobilní operátoři.

Jak naladit Spektrum Home? Program odstartoval v multiplexu 23

Stanice pomůže zvýšit podíl Atmedie na sledovanosti

Postoj České republiky, kterou v této oblasti reprezentuje ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), je dlouhodobě jednoznačný: zachovat možnost bezplatného pozemního příjmu televizního vysílání pokud možno ve stejném rozsahu jako nyní bez nutnosti další změny vysílacího standardu a refarmingu kmitočtů. S tím souvisí i snaha o revizi využívanosti spektra, které mobilní operátoři získali v rámci první a druhé digitální dividendy při přechodu ze zemského analogového na zemské digitální televizní vysílání a ze zemského digitálního televizního vysílání ve standardu DVB-T na zemské digitální televizní vysílání ve standardu DVB-T2 (šlo o kmitočtová pásma 800 a 700 MHz). Ne všechna vydražená pásma jsou totiž efektivně využita.

Pětiletý kontrakt provozovatele Spektrum Home na vysílání v DVB-T2 patří na tuzemském trhu k výjimkám. Většina televizních stanic uzavírá distribuční smlouvy na kratší dobu; výjimkou jsou pouze velké televizní skupiny, jako je Česká televize, Nova nebo Prima. V případě Spektrum Home to znamená, že AMC Networks International věří, že se mu podaří vedle vyloženě placených kanálů prosadit i mezi free-to-air programy, které vydělávají zejména na prodeji reklamních časů. Ten má u Spektrum Home na starosti agentura Atmedia Czech, která rovněž zprostředkovala vstup Spektrum Home do elektronického měření televizní sledovanosti pomocí peoplemetrů. Jde již o čtyřiadvacátou stanici zastupovanou Atmedií, která je měřená peoplemetry.

Spektrum Home míří do multiplexu 23 První celoplošná TV pro kutily v DVB-T2

Český trh je pro nás klíčový, konstatuje provozovatel Spektrum Home

Vedle Spektrum Home jde také o CS Mystery, Relax TV, Rebel TV, Seznam TV a Joj family. Dvě z šesti těchto stanic vysílají v celoplošných sítích DVB-T2 provozovaných CRA, další čtyři využívají celoplošný multiplex 24 společnosti Digital Broadcasting. V této síti vysílají i další dvě regionální televize zastupované Atmedií: TV Brno 1 a východočeská TV 1. Celkové portfolio Atmedie tvoří 28 televizních stanic, z nichž 24 měřených peoplemetry v souhrnu poslední únorový týden dosáhlo celodenního podílu na sledovanosti u diváků starších 15 let přes tři procenta. Za celý loňský rok pak stanice zastupované společností Atmedia Czech dosáhly průměrného celodenního podílu na sledovanosti 5,1 procenta v cílové skupině diváků od 16 do 69 let (na stejnou věkovou kategorii cílí i skupina Prima a její Media Club).

Denně stanice z nabídky Atmedia Czech loni oslovily v průměru 1,4 milionu televizních diváků ve věku 4+, přičemž alespoň jednou týdně si některou z nich zapnulo 37 procent televizních diváků a aspoň jednou měsíčně 58 procent. Jakých výsledků bude dosahovat Spektrum Home, je zatím předčasné spekulovat. Atmedia ani Asociace televizních organizací (ATO) však nezveřejňují data za jednotlivé stanice z balíčku Atmedia, takže pokud se agentura sama nebo AMC Networks International nepochlubí konkrétními čísly, zůstane sledovanost programu Spektrum Home veřejnosti skryta. „Český trh je pro nás ve středoevropském regionu klíčový, a proto je zajištění širší distribuce naší stanice pro vyšší počet domácností velmi důležitým strategickým krokem,“ konstatoval Málnay Levente, výkonný viceprezident a generální ředitel společnosti AMC Networks.

A o jakých tématech bude DIGIMEDIA 2023? Přijde ministr průmyslu i nový šéf ČTÚ

Úvodní foto: AMC Networks International