Řeč bude novém televizním kanále DVTV Extra, který byl slavnostně spuštěn minulý týden. Chtěli jsme čtenářům nabídnout první dojmy a zkušenosti, jak vypadá internetová služba na vyžádání jako lineární vysílání programu na chytrém, resp. připojeném televizoru s velkou obrazovkou, jak z pohledu obsahu, tak i technické kvality. V článku se dozvíte, na co jsme narazili a proč vám nemůžeme zhodnocení zprostředkovat.

Televizní kanál a jeho publicistický program specificky zaměřený na politické, ekonomické, kulturní a společenské dění v České republice a ve světě nám přišel jako zajímavý doplněk stávajících zpravodajských kanálů. Zejména proto, že zdrojem budou originální rozhovory, jejichž spektrum obsáhne nejenom politické dění, ale i kulturní, a společenské u nás. A navíc pohled na dnešní svět internetové generace od mladých youtuberů, kteří si i přes toto medium již dokázali zajistit desítky tisíc folowerů. Většinu tvůrců, známých již z internetu, jsme vám představili v našem článku

Nová televize DVTV Extra Již dnes v distribuci Magenta TV

Byli jsme zvědaví, jaké jsou první dny vysílání nového televizního kanálu podle licence k provozování televizního vysílání šířeného prostřednictvím kabelových systémů na území České republiky. Při tom jsme měli informaci, že prvních 6 měsíců má exklusivitu T-Mobile se svou službou Magenta TV. Na zahajovacím večeru zaznělo, že mobilní operátor je i na Slovensku, kde má tak 700 tis zákazníků, a tak i dohromady s ČR a trochou zákazníků na satelitu Thor (0,6°W) by bylo možno hovořit až o 1 milionů diváků. To už by byl zajímavý dosah. Avšak s těmi slovenskými zákazníky to bude asi problematické. Existuje tam sice obdobná služba Magio TV včetně satelitní služby od Slovak telekom, ale licence DVTV Extra je jen na území ČR a není na družici. Takže pokud nedojde k rozšíření licence, zůstane dosah omezen jen na ČR.

Jen přes aplikace k obsahu DVTV Extra

Náš úmysl byl, mít možnost sledovat dosud roztříštěné internetové vysílání přizvaných tvůrců na velké obrazovce“, zněl jeden ze záměrů zakladatelů DV (Drtinová, Veselovský) nového kanálu. Podporovaná zařízení pro aplikaci Magenta TV, která ji mají předinstalovanou jsou nové televizory značek Philips a Samsung. Jinak je možno, alespoň podle webových stránek poskytovatele této služby ji stáhnout pro televizory s android TV verze 7.0 a vyšší (kromě Philips, také Sony, TCL ,Sharp a podle našich informací i JVC), dále pro CTV (Connected TV-připojené televizory)  s operačním systémem Tizen od verze 3.0 (což se týká Samsungu) a pro televizory s webOS vyrobené po roce 2017 s verzí 3.5 (LG a Sencor). Vzhledem k tomu, že převážně využívám 4K televizor Samsung z roku 2015, tak se mi aplikaci nepodařilo získat a pro daný model neexistuje upgrade softwaru na požadovanou verzi. Takže na velkou obrazovku se na tento program nepodívám. Zřejmě se ani nepodívají diváci, kteří mají v poslední době poměrně oblíbené televizory Hisense, které ve výčtu chybí.

I dárkový poukaz jen pro soukromého zákazníka T-Mobilu

Jako účastníci tiskové konference při spuštění nového kanálu DVTV jsme obdrželi dárkový poukaz na Magenta TV v tarifu M na 3 měsíce zdarma, což měla být možnost sledování nového programu, a tak podle návodu jsme přistoupili k jeho registraci. Avšak dárkový poukaz byl jen slevový kupon na tříměsíční bezplatné období, po němž na základě účastnické smlouvy bychom se stali zákazníkem T-Mobile s automatickým strháváním plné ceny ve výši 499.- Kč z platební karty, která musí být v procesu registrace ověřena. Kromě toho se z podrobných předsmluvních podmínek smlouvy s mobilním operátorem dozvíte, že přístupové údaje nesmíte sdělit nikomu mimo svou domácnost, takže tím také padla možnost, abychom využili možnosti sledování DVTV Extra na 4 zařízení v rámci redakce, což bychom v rámci testování nových televizorů mohli úspěšně využít.

Kromě toho tato podmínka sledování pouze v rámci vlastní rodiny zjevně brání i tomu, že Magenta TV, jako distribuční platforma pro DVTV Extra, není nabízena ani pro registrované podnikatele se smlouvou a není ani zahrnuta do slevového programu Magenta1 Business.

Jaké jsou doporučené přenosové rychlosti

Garance dostupnosti služby je 99 % v průběhu zúčtovacího období, tj. jednoho měsíce. To se může zdát dostatčné, ale je nutno si spočítat, že to představuje možnost být 7,2 hodiny bez signálu. Navíc „Důsledkem omezení rychlosti přístupu k síti Internet může být i pomalejší načítání Pořadů, pomalé reakce při přepínání Programů či dokonce výpadek video nebo audio stopy. To může způsobit nefunkčnost Služby, nicméně toto není vadou Služby jako takové“, vyplývá z obchodních podmínek Magenta TV. Z přílohy k nim jsou zajímavé údaje o přenosových rychlostech a dalším vlivu kvality připojení, které, zejména v rurálních oblastech, odsoudí nabízené HD programy, včetně DVTV Extra, do nejnižší SD kvality, a to ještě s potenciální možností výpadků paketů a zpožďování dat, zejména při přehrávání z archivů. Podívejte se na výpis z tabulky, která je součástí obchodních podmínek:

Zdroj: https://www.t-mobile.cz/dcpublic/OP-magenta-tv-na-kartu.pdf

Pro objektivní informace se sluší ještě dodat, že během zmíněných 3 měsíců zdarma je možno tuto službu vypovědět, ale s 30denním předstihem, aniž by došlo ke stržení plné částky. Ale kdo má myslet na konec bezplatného období, které se tak zkrátí vlastně na 2 měsíce? Nezbývá nám než se čtenářům omluvit, že o novém kanále nebudeme během příštích šesti měsíců, kdy má T-Mobile zajištěnou exklusivitu, informovat.

Kde se s obsahem také můžeme seznámit

Rozjezd nového televizního programu, výlučně českého a mainstreamem neztíženého programu, byla pro pozvané novináře v podstatě jen perfektní marketingová akce mobilního operátora T-Mobile, která měla za cíl získat další zákazníky. Bude zajímavé se po půl roce podívat, zda tento nový program se objeví na jiných platformách. Vzhledem k tomu, že mnozí tvůrci již na internetu, a to převážně na youtube, fungují, je možno se podle individuálního zájmu na ně přes YT kanál, který je dnes prakticky na každém CTV (připojeném televizoru) k dispozici. Náš titulní obrázek byl také pořízen z televizoru Samsung roku výroby 2015 z kanálu DVTV na webu dvtv.cz za poplatek a bez reklamy již od roku 2020. Dnes je Základní měsíční předplatné nastaveno na 119 Kč .

Dostupnost některých dalších přispěvatelů do programu DVTV Extra uvádíme zde včetně odkazů na příslušné stránky:

Pastoral Brothers“ jsou dostupní na Facebooku @pastoralbrothers

“Kluci z Prahy” můžete sledovat na YouTube kanálu @KlucizPrahy

“Jirka vysvětluje věci” můžete sledovat na YouTube kanálu @Jirkavysvetlujeveci

Podporovatel podcastů  Kecy a Politika – podcast: Kecy & politika (@kecyapolitika) | Forendors  zaplatí 149 Kč /měsíc. Za tento poplatek získá místo 45minutové verze plné znění epizod, které mají 90+ minut. Pro ilustraci uvádíme titulní snímek z jednoho z posledních komentářů autorské dvojice Bohumil Pečinka a Petros Michopolos.

VIDEOEPIZODA Kecy a politika 133: Fiala, Stanjura a Síkela nás ženou do energetické pasti  (zdroj: screenshot https://www.forendors.cz/kecyapolitika )

Je samozřejmě otázkou, zda všechny epizody, které jsou dnes na různých místech na webu, budou také všechny zahrnuty do vysílání nového televizního kanálu, který by měl být k dispozici ve čtyřech šestihodinových smyčkách, nebo budou obsahovat jen sestřih toho nejzajímavějšího. Jak tento marketingový pokus T-Mobilu, zařadit do svých mobilních sítí publicistické a komentované pořady dnešního světa, přilákají další zákazníky, se ukáže po půlroční exklusivitě. Jedná se o další HD video obsah, který je, pokud má být kvalitní, náročný na datovou propustnost. Při tom si telekomunikační operátoři obecně stěžují na nárůst přenášených dat po svých sítích a požadují další kmitočtová pásma pro svou činnost a nedostatek financí pro budování dalších nových datových kapacit. Ale to je zase jiná kapitola.

Televizní program jako nástroj marketingu

Zbývá jen dodat, že na tomto příkladě je krásně vidět, že televizní obrazovka je dnes v rukou marketingových agentur, které se snaží získat nového zákazníka do své oplocené zahrady a nabízet mu i do budoucna jen své plody z jejich „slevové“ úrody tak, aby pokud možno nemohl ochutnat ovoce jiných stromů.

Současný boom aplikací pro příjem programů různých distributorů, případně vyhledávání přes YT a označování oblíbených kanálů, samozřejmě stěžuje orientaci a výběr pro diváka. A i pro poskytovatele služeb to v nepřeberném množství aplikací přestává být výhodné. Je na čase, aby se televizní trh vrátil k otevřeným systémům, kde by divák byl opět pánem dálkového ovládače. Právě v této době se jedno takové řešení nabízí (popsáno v autorově prezentaci na Konferenci Radiokomunikace 2023).

Zajímá nás váš názor

Máte-li vlastní zkušenost s Magenta TV jako zákazník T-Mobilu, nebo i jiného operátora uvítáme Váš názor v diskusi pod článkem. Myslíte si, že nabízený obsah DVTV Extra je pro vás natolik atraktivní, že byste se chtěl/a zaregistrovat k jeho odběru? Také by nás zajímalo, jaké máte zkušenosti s aplikacemi v chytrých televizorech, nebo zda jste kupovali nový televizor podle aplikací, které má předinstalované? K problematice aplikací bychom se ještě rádi vrátili v některém z dalších článků a nejzajímavější názory bychom uveřejnili.

Úvodní snímek autora: Screenshot kanálu DVTV na YouTube