Po deseti letech se závody Formule 1 vrací na obrazovky skupiny Nova.  Od letošní sezóny, která začíná již 29. února, se fanoušci královny motosportu mají na co těšit: všechny tréninky, kvalifikace a závody se objeví na stanici Nova Sport 5. Co se v přenosech ze světa nejprestižnější motoristické soutěže za poslední léta změnilo v technickém a produkčním zabezpečení, se dozvíte v následujícím článku.

Závody F1 přinesou živé vysílání všech letošních 24 závodů včetně tréninků a kvalifikací a pohledů do zázemí. Na většině míst budou reportéři a komentátoři přímo na místě dění a budou přinášet rozhovory a záběry i z boxů. Při tom na pěti vybraných místech bude štáb tvořit k mezinárodnímu vysílání i vlastní unilaterální program se záběry komentátorů z jejich stanoviště. Podrobně jsme o „ef jedničkách“ v novém střihu psali

Nova chystá z formule 1 totální show Startuje 29. února na Nova Sport 5

Jak se vyrábí video a zvuk

Na rozdíl od dřívějška, kdy přenosy Velké ceny F1 měly svůj zdroj signálu přenášený satelity do světa z místa konání závodů, je tomu dnes poněkud jinak. Několik světových programů se dnes vytváří poblíž Londýna v městečku Beggin Hill v Mediálním a Technologickém Centru (MaTC). Od pandemie Covidu, ale také s ohledem na udržitelnost, se stále více úkolů z místa přenosů přesunulo na MaTC, aby se omezilo cestování, přičemž data a video jsou přenášeny mezi závodní tratí a stálým zařízením prostřednictvím dvou vyhrazených optických datových spojů o šířce pásma 10 GB. Ale podívejme se pod drobnohledem na celý přenosový proces od jeho vzniku.

Palubní kamery na závodních strojích

Na všech monopostech je namontováno 90 kamer a až 24 z nich může být aktivováno současně, aby bylo možné dokonale zprostředkovat přímý souboj na trati. Video pro každou z nich je zakódováno a opatřeno časovým razítkem, takže se může dokonale synchronizovat se souvisejícím zvukovým signálem zachyceným dvěma směrovými mikrofony – s jedním umístěným externě vedle výfuku. V současné době, a stejně jako je tomu od doby, kdy byly v roce 1989 otestovány první palubní kamery, je tato technologie většinou navrhována interně v technologickém centru v Biggin Hill.

V horní části umístěná T-kamera je jednou z mnoha, které je možné nalézt na současných vozech F1. (Foto autor)

Každé auto může být vybaveno až pěti kamerami o celkové hmotnost 1,7 kg. Mezi oblíbená umístění patří T-kamera směřující dopředu a dozadu nad jezdcem (zřetelná na obrázku) a kamera, která se dívá zpět na helmu. Kamery na straně předního přítlačného křídla nebo podvozku vytváří větší pocit rychlosti. Ačkoli jsou kamery u všech strojů vyrovnány, týmy se zdráhají dohodnout na dalších úhlech záběru, protože jakákoli další sada by mohla ovlivnit rozložení hmotnosti a mít i určitý vliv na proudění vzduchu.

Zpracování videa a audia

Nova jako jedna z desítek dalších světových televizních společností měla možnost MaTC v Biggin Hill navštívit. Na okraj tiskové konference, zmíněné v našem článku, o pozadí výroby těchto monstrózních přenosů se nám svěřil Martin Pivoň, produkční vysílání F1 na Nova Sport 5.

Jak z první Velké ceny Bahrajnu, tak i ze všech destinací, odkud formule bude přenášena, je na místě zřízen ETC (Event Technology Centre), jakási sub režie, která vlastně sbírá signál ze všech kamer, které tam jsou, je to nějakých 120 kamer.“

Signály z těchto i všech dalších kamer na okruhu vstupují v ETC do „malé“ režie, z níž je hrubě sestříhaný signál odesílán po datových linkách do režie technologického centra, do MTC v Biginn Hill u Londýna, kde se v hlavním sále plném monitorů a kontrolních panelů všechno kompletně sestříhává a distribuuje do světa. Takže tam jsou jak režie pro těch, dejme tomu 40 lidí s hlavním režisérem, s pomocným režisérem, tak i s režiséry editory a operátory diskových serverů EWS. Série Velkých cen teprve nedávno přešla na rozlišení 4k a o přechodu na 8k se v současné době neuvažuje.

Technologické centrum v Biggin Hill

V datovém centru jsou informace o počasí, pneumatikách, veškerá data, takže kompletně se tam všechno sbíhá živě, plus všechny informace o komunikaci, včetně informací, které se předávají mezi jezdci a týmy. Všechna tato i další telemetrická data a audia v celkovém objemu 500 TB za 5 dní jedné Velké ceny přicházejí po zmíněných širokopásmových spojích do MaTC společně a časově synchronizovány. Je to opravdu prakticky živě, protože zpoždění na mezikontinentální optice je v řádu stovek milisekund, i v případě Velké ceny Austrálie, kdy je nejdelší, činí 250 milisekund. K tomu Martin Pivoň dodává: „Časové zpoždění je úplně jiné, než bývalo. To, co jsme kdysi zažívali, je teď úplně technologicky někde jinde. Centrum začali budovat nějaké čtyři roky zpátky, kdy to rozjížděli a pořád to ještě vylepšují. My jsme tam byli minulý týden, a když jsem se díval na režii, říkal jsem si, tak toto je technologický posun úplně někam jinam. Myslím si, že Formule 1 je v technologickém pokroku dál než další ostatní vysílání.“

Současně mezi oběma centry teče 120 videí, a dalšího množství audií a dat, které půjdou do živého přenosu.  Není to jen doprovodný zvuk, ale i rozhovory mezi jezdci a jejich týmy. Takže pracovníci v centru poslouchají třeba nějakých 6 až 7 rozhovorů na jednoho a vybírají z toho ty zajímavé věci a potom posílají dál, co by se z toho dalo veřejně vysílat. A to nejenom jako audio, ale každopádně to ještě skriptují do textů, co si interně týmy říkají. Samozřejmě to ještě filtrují, aby se nestalo, že by do vysílání neprošly nevhodné výrazy.

Na závěr se vyrobený signál opatří grafikou jednoho z 15 až 20 předpřipravených překryvů, jako jsou ukazatel řazení, otáčkoměr a údaje o rychlosti. Ty jsou podporovány 60 datovými body přenášenými za sekundu z okruhu do Biggin Hill.

A jak to bude s vlastní kamerou a přenosem přímo na okruhu

K tomu nám Martin Pivoň řekl: „Pro přenos si pronajmeme datovou linku, přes kterou může jít obrazová linka, tam i zpět, vlastně i zvuková, takže budeme mít nejenom zvukovou, ale i obrazovou zpětnou, aby komentátoři alias moderátoři měli v rámci pozávodního studia informace o tom, co divák vidí a co oni komentují, a mohli na to v reálném čase živě reagovat nebo navazovat.“

Pro vlastní vyrobené vstupy bude NOVA na místě používat tzv. reportážní batoh, což je zařízení Live-U, které si kameraman nosí na zádech (o jeho využití zejména při sportovních událostech jsme psali v tomto článku). Pro jistotu si k tomu ještě přiberou lokální datovou linku, protože video z toto zařízení, které se přenáší na bázi sdružených SIM karet, by se mohlo na místě, kde je velká koncentrace mobilního provozu, rozpadat. To však bude právě odvislé od místa konání Velké ceny. V Bahrajnu, kde vlastně Nova Sport 5 už 29. února s přenosy premiérově začíná, by to však mohlo být v pohodě, protože si štáb opatří místní SIM karty lokální telekomunikační společnosti, pravděpodobně pro uzavřenou síť 5G SA se zpožděním jednotek milisekund.

Pohled na závodní okruh první letošní Velké ceny Bahrajnu (zdroj: Formula 1 Bahrain Grand Prix 2024 Tickets | F1 Experiences )

A jak se dostane závod na naše obrazovky?

V předchozích řádcích jsme popsali, jak a kde se vytváří mezinárodní signál pro 1,5 miliónů diváků na celém světě. Vše se odehrává ve stejné staré budově londýnské čtvrti Bromley, která byla po desetiletí majetkem F1. Uvnitř se původní budova stále více stává technologickým místem, kde se čaruje se signálem. Nebo přinejmenším místem, které zajistí, že doma uvidíte jeho výsledek.

Je to skutečné místo, kde se produkují a distribuují záběry F1 pro celý svět, avšak různě a flexibilně pro různé regiony. Jde při tom zejména o inzerci na míru. To znamená, že sponzor, který bude digitálně promítán na travnatou plochu mezinárodního feedu, bude ve Spojeném království jiný než pro diváka na Blízkém východě nebo v Americe. Pro britské diváky Sky Sports by při tom zpoždění na domácích přijímačích nemělo přesáhnout 7 vteřin ve srovnání s reálným časem závodů.

Distribuci různých světových programů zajišťuje společnost SES (Societé Européenne des Sattelites) se sídlem v Lucembursku, která provozuje kromě celosvětové sítě optiky více jak 70 satelitů, jak na geostacionární (GEO) dráze, tak i na střední oběžné dráze (MEO). TV Nova bude přijímat evropský program v MPEG-4 přes satelit Eutelsat, samozřejmě zakódovaný, aby jej nebylo možno zneužít pro nelegální příjem. Přes speciální studio F1 v TV Nova je pak český (a slovenský) kompletní program předán opět přes optické linky distribučním operátorům, kteří zařadí Nova Sport 5 do své nabídky v Čechách, na Moravě a na Slovensku.

Úvodní snímek: Václav Udatný