Rapidní úbytek předplatitelů patrně postihne největší globální streamovací službu Netflix na jejím domácím trhu ve Spojených státech. Podle serveru OnlyAccounts.io totiž téměř 40 procent amerických předplatitelů uvažuje po zdražení tuto službu opustit.

Netflix v říjnu navýšil předplatné základní služby bez reklam z původních 9,99 na 11,99 dolaru (v přepočtu z 228 na 273 korun), zatímco nedávno zavedený tarif s reklamami zůstává na stejné úrovni 6,99 dolaru měsíčně (159 korun). Cena prémiového předplatného, které zahrnuje obsah v nativním rozlišení 4K a možnost sledování Netflixu na více zařízeních najednou, stoupla z 19,99 na 22,99 dolaru (v přepočtu ze 455 na 523 korun). Pokud by skutečně 40 procent amerických předplatitelů Netflix opustilo, přišel by o více než desetinu všech předplatitelů na světě, protože na USA a Kanadu připadá 31 procent všech platících uživatelů této streamovací služby. To by znamenalo významnou ztrátu příjmů Netflixu.

Sdílení Netflixu v Česku už za poplatek Vyjde na 79 Kč měsíčně na osobu

Netflix očekává ve čtvrtém čtvrtletí pokles tržeb i zisku

Z průzkumu Civic Science mezi americkými předplatiteli Netflixu vyplývá, že dalších 31 procent uvažuje v souvislosti se zdražením služby o přechodu k levnějšímu tarifu s reklamou. „Američané mají plné zuby rostoucích cen streamovacího giganta,“ konstatuje web OnlyAccounts.io, podle něhož cena předplatného Netflixu ve Spojených státech stoupla za posledních pět let o téměř 50 procent. K poslednímu zdražování přitom došlo v lednu 2022. Nynější změna ceníku nechává chladnými jen 29 procent uživatelů, kteří si hodlají i nadále ponechat dražší předplatné bez reklam. „Téměř dvě třetiny amerických předplatitelů, kteří zvažují buď zrušení předplatného, nebo přechod na levnější tarif s reklamou, by měl Netflix brát vážně, protože Severní Amerika je jeho druhým největším trhem,“ připomíná OnlyAccounts.io.

Z oficiálních dat Netflixu vyplývá, že ve třetím čtvrtletí 2023 měl celosvětově téměř 248 milionů předplatitelů, což bylo o osm milionů více než ve druhém letošním kvartálu. Nejsilnějším trhem Neflixu je EMEA, tedy Evropa, Střední Východ a Afrika, kde má 83 milionů předplatitelů. Na Severní Ameriku připadá 77 milionů předplatitelů. „Bude zajímavé sledovat, jaké výsledky bude mít společnost za čtvrté čtvrtletí poté, co se Netflix připojil k dalším streamerům, kteří během „streamflace“ zvýšili své ceny,“ dodává web OnlyAccounts.io. Netflix zatím neoznámil případné zdražení na evropských trzích, ani termín zavedení levnějších tarifů s reklamou v regionu střední a východní Evropy. Obdobně s nimi vyčkávají i konkurenční služby HBO Max, Disney+ a Amazon Prime Video, které je už na americkém trhu uvedly.

TV Nova šlape Netflixu na paty Predikce trhu SVOD podle CME

Pro polovinu předplatitelů je Netflix hlavní streamovací službou

Netflix si za třetí čtvrtletí letošního roku připsal skoro o devět milionů předplatitelů více než v druhém kvartálu. Počet platících uživatelů této služby stoupl o 8,76 milionu na 247,15 milionu, což bylo více, než Netflix očekával. Meziročně si největší globální streamovací služba polepšila v počtu předplatitelů o 10,8 procenta. Tržby Netflixu ve třetím čtvrtletí 2023 dosáhly 8 542 milionu dolarů, což je o 7,8 procenta více než před rokem. Čistý příjem činil 1 677 milionů dolarů, přičemž Netflix očekává, že v posledním letošním kvartálu klesne na 956 milionů dolarů. Souvisí to se zdražením jeho nereklamních tarifů nejen ve Spojených státech, ale také ve Velké Británii a Francii, ke kterému došlo 18. října. Zároveň se očekává přesun části předplatitelů k levnějšímu tarifu s reklamou.

Zájem o tarif s reklamou se u Netflixu za třetí čtvrtletí mezikvartálně zvýšil o 70 procent a nyní představuje přibližně 30 procent všech nově registrovaných uživatelů ve všech 12 zemích, kde Netflix nabízí tarif s reklamou. Podle dat agentury Kantar Entertainment on Demand je Netflix stále dominantní službou v domácnostech, které aktivně využívají placené videotéky. Předplácí si ho dvě třetiny těchto domácností a 49 procent jich považuje Netflix za svoji hlavní streamovací službu. To je o něco méně než v loňském roce, kdy to ve stejném průzkumu tvrdilo 53 procent domácností. Polovina domácností s Netflixem si v minulém čtvrtletí předplácela čtyři a více streamovacích služeb. Růst zájmu o Netflix podpořilo nedávné omezení sdílení hesel této služby, zejména pak v USA a Německu.

Reklamu zavede i Amazon Prime Video Volí ale jinou strategii než Netflix nebo HBO Max